Najzdrowszy tłuszcz na świecie

Choć olej to tłuszcz, jest wyjątkowo zdrowy, bo roślinny. Problem w tym, że sklepowe półki uginają się od różnych rodzajów oleju. Doradzamy, po który warto sięgnąć.

Dlaczego oleje roślinne są takie zdrowe? To proste, ich główną zaletą są nienasycone kwasy tłuszczowe, składniki niezbędne w profilaktyce chorób układu krwionośnego i nowotworów. Zawarte w olejach „dobre kwasy” obniżają także poziom tzw. złego cholesterolu, który odkłada się w naczyniach krwionośnych i może je zablokować. Zwłaszcza jeśli całe życie smażyliśmy na smalcu lub maśle! Zamiana takich tłuszczów na olej ochroni nas także przed cukrzycą, zmniejszy ryzyko zachorowania na osteoporozę, a nawet zapalenie stawów. Z kolei dobrze już nam znana oliwa z oliwek, nazwana przez samego Homera „złotym płynem”, poprawia samopoczucie i pomaga w utracie zbędnych kilogramów. Dowodem jej dobroczynnych właściwości jest choćby fakt, że oliwy z oliwek od wieków w swojej kuchni używają mieszkańcy krajów śródziemnomorskich, słynący jako wzór zdrowia i długowieczności. Warto jednak wiedzieć, że oliwa z oliwek ma w Polsce sporego konkurenta. Jest nim olej rzepakowy. Wyciskany z uszlachetnionych nasion rzepaku, zawiera tak dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych, że – jak pokazują badania – z pomyślnością może rywalizować z uważaną za najzdrowszą oliwą.

Żeby w pełni wykorzystać właściwości zdrowotne różnych rodzajów tłuszczów roślinnych, trzeba jednak wiedzieć, jak ich używać. Jeśli nie wiemy, czy dany olej nadaje się do smażenia, można zrobić prosty test: podgrzać go na patelni. Jeśli zacznie dymić, oznacza to, że nie jest przeznaczony do smażenia.

Który olej wybrać?

OLEJ SŁONECZNIKOWY – jasny, prawie bez smaku, uniwersalny (do smażenia, pieczenia, gotowania, sałatek, surówek), można mieszać go z olejami smakowymi

OLEJ RZEPAKOWY – intensywnie żółty kolor, przypomina posmak prażonego słonecznika, uniwersalny (do sałatek, krótkiego smażenia)

OLEJ Z PESTEK WINOGRON – blady, dobrze znosi zmiany temperatury (w lodówce nie mętnieje), doskonały do smażenia

OLEJ MIGDAŁOWY – jasny, idealny do wypieków, można posmarować nim blachę do pieczenia ciasta, pasuje także do ryb

OLEJ Z PESTEK DYNI – ciemnobrązowy, pachnie prażonymi pestkami, można nim przyprawiać gotowane na parze warzywa i ryby (w ostatniej chwili)

OLEJ SEZAMOWY – brązowy, popularny w kuchni chińskiej (do zup, sałatek, dipów), nie nadaje się do smażenia

OLIWA Z OLIWEK – złota, najlepsza na zimno do surówek i sałatek, ale można używać jej też do smażenia